Memoriał im. Kornela Morawieckiego – Miękinia, 28.08.2021 r.

Albert Łyjak, Obywatelska, nr 253, 10-23.09.2021 r.

Akt przyjęcia na Patrona szkółki kolarskiej Kornela Morawieckiego – Marszałka Seniora Sejmu RP Twórcę Solidarności Walczącej

Ideą stworzenia szkółki kolarskiej dla dzieci prowadzonej przez Klub Sportowy Arkadia w Wielkiej Lipie – oprócz rywalizacji sportowej, która wyrabia takie cechy charakteru jak: wytrwałość w dążeniu do celu, nieustępliwość, waleczność – jest również przekazywanie najmłodszym wychowankom takich wartości jak: wiara, patriotyzm uczciwość, pracowitość.

Mając na uwadze potrzebę upowszechniania powyższych wartości wśród młodych adeptów sportu oraz chcąc wspierać proces wychowania kolejnych pokoleń Polaków,

Klub Sportowy Arkadia przyjmuje na Patrona szkółki kolarskiej – śp. Kornela Morawieckiego – jako wzór niezłomnej postawy w walce o wolność Ojczyzny.

IX Ogólnopolski Wyścig Kolarski KORONA KOCICH GÓR Memoriał im. Kornela Morawieckiego już za nami.

W dniu poprzedzającym wyścig wszyscy uczestniczyli w Msza Sw. w Kościele Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Miękini w intencji Kornela Morawieckiego oraz członków Solidarności Walczącej. Mszę celebrował ks. prałat Waldemar Kocenda – proboszcz parafii. Po zakończeniu Eucharystii gości zaproszona na uroczysty bankiet zorganizowany przez Stowarzyszenie Li- pówka. Na wstępie senator Marek Komorowski odczytał list Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego do uczestników i organizatorów wyścigu:

Szkoda, że premier nie wygospodarował chwilki, żeby odwiedzić kolarzy i organizatorów wyścigu, dla których jego obecność zmotywowałaby ich do organizowania kolejnych edycji Memoriału. Ale wiadomo liczne obowiązki szefa rządu nie zawsze na to pozwalają.

W części artystycznej, usłyszeliśmy krótki recital w wykonaniu muzyków Filharmonii Uniwersyteckiej we Wrocławiu – Wiktora Kuzniecowa i Gracjana Szymczaka oraz młodej, utalentowanej Diany Cel.

Pan Dominik Krupa Prezes Stowarzyszenia Lipówka, wręczył zasłużonym dla organizacji wyścigu osobom specjalne podziękowania, natomiast pani Marta Morawiecka przekazała „Akt Nadania Szkółce Kolarskiej na Patrona osoby Kornela Morawieckiego”. W te ceremonii uczestniczyły dzieci z Klubu Sportowego Arkadia wraz z rodzicami.

W Miękini wystartowało ponad pięciuset kolarzy w różnych kategoriach wiekowych. Zmagania rozpoczęli na dystansie 25 km kolarze z kategorii licencjonowanych Żak/Żakini oraz Młodzik/Młodziczka. Sygnał do startu dała córka Marszałka Seniora Kornela Morawieckiego – pani Marta Morawiecka. Kolejnym wydarzeniem sportowym były niezwykle emocjonujące wyścigi z cyklu Junior Race dla najmłodszych, rozgrywane w czterech kategoriach wiekowych. Młodzi adepci kolarstwa mogli spróbować rywalizacji na specjalnie dla nich przygotowanej pętli. Zwycięzcą wręczono nagrody na głównej scenie wyścigu. Rozegrano również Mistrzostwa Polski Policji oraz Mistrzostwa Polski Strażaków. W kategorii Open każdy mógł spróbować swoich sił.

Dzięki pamięci nasi bliscy żyją nadal w naszych sercach, bo „człowiek żyje dopóty, dopóki trwa pamięć o nim”. Kiedy pamiętamy o osobach zmarłych, spełniamy w jakiś sposób obowiązek wobec nich. Bo zapominanie to jakby zadawanie im drugiej śmierci. Ale pamięć służy też nam samym. Związek między pamięcią i tożsamością jest niesłychanie głęboki. Zabiegani, zapracowani musimy znaleźć czas, żeby tę pamięć podtrzymywać.

Bo jeśli my tego nie zrobimy, to kto to zrobi?


Szymon Kozieja – Gra komputerowa o „Solidarności Walczącej”

Często mając do czynienia z grami edukacyjnymi odbiorca spotyka się ze sztuczną tandetą, która stawia treść ponad ciekawą rozrywkę kompletnie zaprzeczając myśli stojącej za danym środkiem popularyzacji wiedzy W przypadku internetowej karcianki Solidarność Walcząca Instytutu Pamięci Narodowej mamy coś całkowicie przeciwnego – mechanika gry wypływa wprost z tego jak funkcjonowała jedna z najbardziej niezwykłych organizacji podziemia antykomunistycznego.

Dzięki niej gracze mogą wcielić się w działaczy, którzy dążą do dodania otuchy Polakom w zniewolonej ojczyźnie, a przy tym muszą uniknąć wszędobylskiej Służby Bezpieczeństwa. Działają w taki sam sposób jak ówcześni konspiratorzy Solidarności Walczącej – fraktal- nie rozgałęziając organizację poprzez sieć zaufanych kontaktów. Celem ich działań jest zbudowanie jak największego zaangażowania społeczeństwa. Aby to osiągnąć muszą działać ostrożnie, ponieważ zbytnie wychylenie się może spowodować wsypę.

Jak to w praktyce wygląda? Na początku gracze otrzymują po pięć kart Działaczy, którzy mają przypisane konkretne posunięcia, jakie mogą wykonywać. Są to między innymi takie zadania jak rozrzucanie ulotek, organizacje strajku, druk i kolportaż bibuły, malowanie haseł na murach czy zdobywanie papieru. Autorzy postarali się także uwzględnić szczególną cechę Solidarności Walczącej, czyli posiadanie własnego kontrwywiadu – gracze więc mogą zlecić także śledzenie tajniaków lub rozszyfrowanie fosy, który był slangiem komunikacyjnym SB. Wszystkie te ruchy pomagają pozyskiwać, wytwarzać lub wymagają użycia konkretnych zasobów lub kontaktów, jakie gromadzone są w formie punktów. Za każdym razem gracz ma do wyboru podjęcie mniej lub bardziej ryzykownego ruchu – to przedstawia trudne dylematy przed jakimi musieli stawać bohaterowie tamtych lat. Na koniec zaś rundy każdy gracz może aktywować coraz to więcej działaczy w sposób bezpieczny.

Co warto zauważyć gra niezmiernie atrakcyjną narrację, o którą zadbał Jan Madejski, doświadczony projektant kilkudziesięciu gier komputerowych i planszowych jak Dwergar, Bitwa Warszawska czy strzelanka science fiction Mech Rage. Rozgrywka dzięki klimatycznie skonstruowanemu systemowi jest bardzo immersyjna. Jeśli na przykład gracz chce kolportować prasę drugoobiegową, to musi ją albo pozyskać lub wydrukować. Dziś dla młodego człowieka dość oczywistą sprawą jest obecność papieru jednakże za komuny jego sprzedaż była – właśnie ze względu na strach władzy przed konspiracją – ograniczona. Atmosferę rozgrywki podkreśla także muzyka przywodząca na myśl klimaty rodem z filmów szpiegowskich oraz nagrane przez kontrwywiad SW komunikaty komunistycznej milicji, pochodzące z Archiwum drukarni rodziny Błażewiczów. Warstwa graficzna, autorstwa Pauliny Żak, także nie odstaje od reszty – z jednej strony nie jest infantylna, a z drugiej nie powinna odstraszyć młodszych uczniów szkół podstawowych. Co warte podkreślenia, gra nie przedstawia scen przemocy, a o tragizmie ówczesnego czasu opowiada w sposób niebezpośredni. Same zaś postacie członków Solidarności Walczącej zarysowane są bardzo realistycznie – nie odnoszą się jednak bezpośrednio do konkretnych postaci historycznych, choć można znaleźć z nimi cechy wspólne. To w sumie dobre podejście, ponieważ młody człowiek może wyrobić sobie zdanie na ich temat po sięgnięciu po prawdziwą literaturę historyczną. Jednak i w samej grze nie zostaje on osamotniony – oprócz doskonałego wplecenia historii w mechanizmy rządzące grą mamy do dyspozycji w menu głównym krótką notkę historyczną.

Gra jest dostępna zarówno na telefonach jak i komputerach. Dostosowana jest do potrzeb pojedynczego użytkownika stającego w szranki z komputerowymi oponentami, którym może regulować poziom trudności. Istnieje także opcja zaproszenia znajomych do gry wieloosobowej poprzez stworzenie odpowiedniego internetowego pokoju. Czyni to grę przydatną zarówno dla nauczyciela czy rodziców, jak i też samodzielnego poznawania tajemnic przeszłości.

Grę Solidarność Walcząca można znaleźć pod linkiem: www.gry.ipn.gov.pl/solidarnosc-walczaca/

Opracował: Janusz Baranowski – Tatar Polski, twórca Solidarności, potomek Powstańców Styczniowych, Legionistów, Generałów, Harcerzy, Szarych Szeregów, Żołnierzy Wyklętych